Sunday, 25 December 2011

Atma is eternal and changeless

HARI  OM

 Practical steps to spirituality -section 2 part 34

Atma  the  real  Self  : part 6

The  Self  does  not  die  when  the  body  dies.. In  the  Bhagavad  Gita  chapter  2  verse  20  Lord  Krishna  says  that  the  Atman  is  not  born  nor does  it  die, nor  having  been  ,will  ever  again   cease  to be. The  Self  is  eternal  and  changeless. It  is  not  killed  when  the  body is  killed.. This  idea is  taken  from  the  Katha upanishad.  The  Atman  unborn  and   not   subject  to  death  is  infinite. It  exists  eternally.  It  remains  changeless. The  Atman  will  never  cease  to    exist  in the  future. also.

It  is  the  bodies  enveloping  the  Atman  that  go  through  birth,   growth,  decay  and  death.   Arjuna  identified  himself  with  his  body- mind  rather  than  with  the  Atma/ Self..  So  in  his  ignorance  he  believed  that  he  would  be  killing  his  kinsmen  and  causing  others  to  be  killed. . This  identification  with  the  material  body  caused  mental  agitations  and  grief.in  his  mind. . Lord  Krishna  educates  Arjuna  on  the  indestructibility  of  the  Atman and  that  weapons  do not  cleave  it nor fire  burn  it  nor  water  wets  it  nor  wind  dries  the  Atman.

The  Self  is  unmanifest,   inconceivable  and  unchangeable. . The  senses  can  perceive   only  that  which  is  manifest. ,they  cannot  perceive  that  which  is  unmanifest.. The  Self  cannot  be  conceived  by  the  intellect. . The  Atman  is  like  the  viewer   observing  the  landscape   through  a  telescope. . It  is  an  instrument  where  the  viewer  can  view  everything  except  himself.  The  Self  is  unchangeable  and  immutable. This  is  a  property  of  the  Self  which  distinguishes  it  from  the  vasanas  - the  seed  of  one's  individual  personality. , the  causal  body   produces  or  causes  the  subtle  and  gross bodies. . The  vasanas  are  also  unmanifest, they  cannot  be  perceived  by the  senses, felt  by the  mind  nor  thought  of  by  the  intellect. .So  the  vasanas  are  also  unmanifest  and  inceivable  like  the  Self  . But  the  Atman  is  unchangeable   but  vasanas  can  be  changed.

to be  continued.......

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